Ameland - 23.18675                    
 

Meer foto's

 

2011
juni 2016 Amstel Amsterdam
foto collectie B.A.S.M. - foto: M. de Wit ©

 

 

 

Gegevens

 

Bouwjaar 1906 werf, Van der Steeg, IJlst

Lxbxhxdg.: 13,33 x 3,26 x 1,6 meter,

1 x 6 cilinder G.M. nr. 67113426 671-RO18 uit 1984 vermogen 165 apk. = 121 kW

Ex namen:

1-11-1906 Adelaide (5406 B Rott.1906)/J. van der Steeg, Rotterdam

9-10-1908 Rosette/M. Visser & Zn., Dordrecht

22-02-1909 Sleeplust I (23.03607)/H. de Weerd, Dordrecht

8-06-1929 Sleeplust I/J. de Weerd, Dordrecht

31-05-1940 Amstelbrouwerij XV/De Amstel Beiersch Bierbrouwerij Amsterdam

8-03-1948 Amstelbrouwerij XV/ Amstel Bierbrouwerij N.V., Amsterdam

--1954 Karel Doorman/ Machinefabriek Dolderman B.V., Dordrecht

18-03-1955 Anje/H. van der Veen, Amsterdam

18-11-1957 Ameland/ N.V. Smuling's Havenmaatschappij, Amsterdam

21-10-1970 Ameland/G. van Rijk, Amsterdam

21-10-1970 Stevensweert/H.W. Paes N.V., Berg en Dal

29-06-1977 Teboekstelling 23.03607 doorgehaald.

29-06-1977 Ameland/R.F.M. Bruyndonx, Terneuzen

21-09-1988 Ammeland/C.M.M. Breugelmans, Nispen

25-11-1992 Lisa/J.Lehmann, Harlingen

25-11-1992 Teboekstelling 23.18676 doorgehaald

00-12-1998 Ameland/Hylkema K. Akkrum

00-00-2013 Ameland/L. Jonker, Workum

00-03-2014 Ameland/M. de Wit, Amsterdam

00-00-2016 Ameland/R. Roodenburg, Amsterdam

Geschiedenis zoals uitgezocht dor M. de Wit:

Motorsleepboot "Ameland"

Gebouwd door Friesche Scheepsbouwmaat- schappij te IJlst in 1906 in opdracht van J. van der Steeg te Rotterdam met lengte 13,3mtr, breedte 3,2mtr, diepte 1,4mtr en metende 25 ton.
De schroefsleep- stoomboot is gebouwd met een tien paardenkrachten Kromhout stoommachine met voorts een stoomketel van 24m2 vloeroppervlak, een open stuurstelling, voor- en achterkajuit, machinekamer en kolenbergplaats, bestemd voor de rivier- en binnenvaart.

1906 - 1940
De eerste meetbrief wordt afgegeven op 10-10-1906 onder nummer R3126 N en naam "Adelaide. Eigenaar is J. van der Steeg te Rotterdam.
Op 08-10-1908 wordt de boot te boek gesteld op het hypotheekkantoor Rotterdam in deel 25 no. 6092 en gebrand 5406 Rott 1906.
Op 9 oktober 1908 wordt de boot gekocht door Dhr. Visser en hij noemt hem "Rossetta".
Op 25 januari 1909 wordt de boot verkocht voor 6.000 gulden aan Dhr. Hermanus de Weerd, Schipper de Dordrecht. Hij veranderd de naam in "Sleeplust". De boot word te boek gesteld ten kantore der Scheepsbewijzen te Rotterdam, gemerkt 3607-B-1928.
Op 8 juni 1929 verkoopt Hermanus de boot voor 5.000 gulden aan zijn zoon, Johannes de Weerd, sleepbootkapitein.

1940 - 1945
Op 29 mei 1940 wordt N.V. Beiersch Bierbrouwerij De Amstel (later Amstel Brouwerij) eigenaar. Uit het onderhoudsboek van 1941 tot en met 1947 blijkt dat de boot een Kromhout stoommachine had.
Op 09-06-1941 is een tweede meetbrief A 10832 N afgegeven. De naam op de meetbrief is "Amstelbrouwerij XV" met eigenaar N.V. Beiersch Bierbrouwerij De Amstel te Amsterdam. Als Amstelbrouwerij XV deed ze dienst tot 1945.

1945 - 1970
De boot wordt door de brouwerij op 30 augustus 1945 verkocht voor 3.000 gulden aan J.L. van Dijken, Van Breestraat 130, Amsterdam.
De boot wordt vervolgens een aantal malen doorverkocht.v Dhr. van Dijken verkocht de boot aan Dhr. J. Koek, Cruqiusweg, Amsterdam.
Dhr. Koek verkocht de boot aan Dhr. Boxem, Nieuwe Uilenburgerstraat 36, Amsterdam.
Dhr. Boxem verkocht de boot aan Dhr. Pieter van der Zee, Oosterdokskade, Amsterdam en Dhr. Pieter van der Zee verkocht de boot vervolgens aan Gebroeders Tijms, Geldersekade 21, Amsterdam.
De Gebroeders Tijm verkochten de boot uiteindelijk aan Dhr. H. van der Veen, 2e Vogelstraat 4, Amsterdam-Noord.
Op zijn naam wordt op 12-04-1954 een derde meetbrief (A 15467 N) afgegeven onder de naam "Anje". De reden voor hermeting was de ombouw van stoom naar dieselmotor. De boot heeft ten tijde van de meting 5,5 ton aan vaste ballast (beton) in het voorschip.
De heer Hendrik van der Veen verkocht de boot op 14 november 1957 aan de heer Rut Blankert Smuling, directeur Smuling's Haven Maatschappij N.V. op de Prins Hendrikkade 161 te Amsterdam. De naam wordt veranderd van "Anje" naar "Ameland".
Op 25 augustus 1969 verkoopt directeur Marius Christiaan Smuling van Smuling's Haven Maatschappij N.V. de boot aan houthandelaar Dhr. Gerrit van Rijk wonende op de Gevleweg 16 te Amsterdam.

1970 - 1987
Op 21 september 1970 verkoopt Dhr. Gerrit van Rijk de boot aan het baggerbedrijf H.W. Paes N.V., Oude Kleefsebaan 10 te Berg en Dal. De boot wordt in de koopakte omschreven als een stalen motorsleepboot "Ameland". Gebouw te IJlst in 1906, dichte stuurhut, machinekamer, voor- en achterkajuit. Met een verplaatsing van 5.025 m3. Uitgerust met een 165 PK. G.M. Dieselmotor type 6045 A. Motornummer 5153825. De naam word "Stevensweert".
Op 24 juni 1977 wordt doorhaling van de teboekstelling verzocht door H.W. Paes vanwege sloop en zodanig wordt de meetbrief A 15467 uit 1954 vervallen verklaart en gaat de boot op voor de sloop i.v.m. een kapotte motor.
De boot wordt echter voor de sloop verkocht en blijft behouden.
In 1982 is de boot onder de naam "Coppelstock" in eigendom van Dhr. F. Boulogne (Nieuwstraat 15, 3332 BJ te Zwijndrecht).
Op 04-10-1984 wordt de boot hermeten en krijgt een nieuwe meetbrief RN 4102 afgegeven te Rotterdam. De naam is weer veranderd van "Coppelstock" in "Ameland". De eigenaar is dhr. Bruyndoncx te Terneuzen (Rozenstraat 13 later Middenstraat 22, Sluiskil). Dhr. Bruyndoncx installeert de huidige motor: 165 pk Gray Marine Diesel 64-HN9 motornummer C-57742. Dhr. Bryndoncx neemt de boot stevig onder handen onder andere door intimmering, plaatsing van een uitlaatpijp achter de kajuit, plaatsen van een railing op het potdeksel en vernieuwing van het borghout.

1987 - 1998
Op 28 december 1987 wordt de boot eigendom van C.M.M. Breugelmans te Nispen (2014 Arnhem). Hij kocht de sleepboot zonder dat deze eigenlijk te koop was voor de vraagprijs van 45.000 gulden. Op 26-10-1988 wordt de boot weer te boek gesteld onder nummer 18676 B Rott 1988. Verder wordt in 1990 de omschrijving op de meetbrief gewijzigd van recreatievaartuig in sleepboot. Er zijn plannen om met de boot een sleepdienst te beginnen. In november 1992 wordt de boot verkocht.
Jürgen Lehmann van Duitse afkomst te Harlingen is de nieuwe eigenaar. In de nieuwe thuishaven Harlingen wordt de sleepboot de naam "LISA" gedoopt 23.18.676.

1998 - 2014
In december 1998 wordt de boot wederom verkocht. Klaas Hylkema te Akkrum is nu eigenaar. De naam wordt weer veranderd in "Ameland" en thuishaven wordt Akkrum (Fr.).
In 2013 kocht dhr. Louke Jonker te Workum de boot met het doel de boot te restaureren. Hij begint met de sloop van het interieur.
In maart 2014 verkoopt hij de boot aan Martin de Wit te Amsterdam. De boot heeft nog steeds de GM diesel aan boord, maar heeft veel achterstallig onderhoud.

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting


 

 

 

Historische afbeeldingen

 

2011
jaren '90 in Friesland
foto collectie B.A.S.M. - foto: H. v.d. Veen ©

 

2011
in de periode bij Smuling's Havenbedrijf
foto collectie M. de Wit ©

 

2011
in de periode bij Smuling's Havenbedrijf
foto collectie M. de Wit ©

 

2011
in de periode bij Smuling's Havenbedrijf
foto collectie M. de Wit ©

 

2011

foto collectie M. de Wit ©

 

2011
in de Zeeuwse jaren
foto collectie B.A.S.M. - fotoarchief: R. Koster foto: P.A. Aerts ©

 

2011
in de Zeeuwse jaren
foto collectie B.A.S.M. ©

 

2011
in de Zeeuwse jaren
foto collectie B.A.S.M. ©

 

2011
Eigendoms bewijs brouwerij
foto collectie B.A.S.M. - foto via M. de Wit ©


 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2015