AVANTI - 38.00657                     
 

Meer foto's

 

Avanti
28 februari 2024 op Urk
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: K. Goudriaan ©

 

Avanti
28 februari 2024 op Urk
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: K. Goudriaan ©

 

Avanti
15 april 2022
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Dijkstra ©

 

Avanti
7 april 2018 op Urk
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: K. Heidinga ©

 

Avanti
7 april 2018 op Urk
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: K. Heidinga ©

 

2009
juli 2013
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: J. Oosterboer ©

 

AVANTI
Tewaterlating
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: Holwerda ©

 

AVANTI
Tewaterlating
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: Holwerda ©

 

AVANTI
Vertrek v d Werf
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: Holwerda ©

 

AVANTI
Vertrek v d Werf
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: Holwerda ©

 

 

 

Gegevens

 

Bouwjaar 2006, gebouwd bij Heijsman te Stavoren

Lengte 17,95 x Breedte 4,95 m x Holte 2,45 m x Diepgang 1,55 m

Waterverpl. 58 t

Motor MAK MV36 160 pk bij 500 rpm bouwjaar 1959 revisie 2006

Straalbuis Lips

Schroef Lips diameter 0,95 m

Snelheid 10 kn

Bijzonderheden rond de historische motor:

De motor is een MAK MV 36 uit 1959

De motor komt uit een Duits binnenschip ms Pikkolo, die is gehermotirisseerd.
Motor was goed versleten en zou in de schrootbak.

Hebben de motor gekocht en compleet zelf gereviseerd bij MAK Nederland-Bolier in Dordrecht met veel nieuwe delen uit het magazijn van Bolier.

O.a. nieuwe nokkenas, alle lagers, brandstofpompen, koelwaterpompen, zuigerveren etc. De koppen zuigers en voeringen zijn overhaald.

Daarna de motor ingebouwd in slb Avanti.
Deze heeft een nieuw casco uit 2006.
Deze slb is gebaseerd op de maten van de vorige Avanti, de Willy van Koehoorn, de Paraat van mijn broer en nog een andere sleepboot uit een blauwdruk uit 1936.
Wij hebben de spanten van deze boten opgemeten en uitgezet.
De verhoudingen van deze sleepboten in spanten etc bleek nagenoeg hetzelfde.
Deze verhoudingen zijn overgenomen in het spanten raam van de nieuwe Avanti.
Afmetingen nagenoeg overeenkomend met de Willy van Koehoorn.
Als model is een iets moderne kont gekozen die beter past bij de motor uit 1959.

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting


 

 

 

Historie

 

Over de bouw van deze boot werd geschreven door W.H. Cnossen (†) in de editie van SLEEP & DUWVAART van februari 2007 zie pagina 55/56 - KLIK hier





Fotoserie van de historische motor, die in deze sleepboot werd geplaatst.



 

2009
Hijsen van de motor uit de Pikkolo
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©

 

2009
Type plaat
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©

 

2009
Oude nokkenas
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©

 

2009
Oude nokken
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©

 

2009
Motor stuurboordzijde
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©

 

2009
Motor bakboordzijde
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©

 

2009
Koelwaterruimte
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©

 

2009
Voorzijde blok
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©

 

2009
Bij Bolier in restauratie
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©

 

2009
Motor staat er weer gelikt bij
foto: Stichting B.A.S.M. - foto: R. Holwerda ©


 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2013