Brakzand - 22.04944                 
 

Meer foto's

 

 

 

Gegevens

 

BRAKZAND - bron: F. de Boer ©

bouwjaar: 1929

werf: Jonker & Stand Hendrik Ido Ambacht bwnr. 218

lxbxd: 27,65 x 5,58 x 1,20 m

m.verm: oospronkelijk: 2 x 50 pk
1972 - 2 x 110 pk Mercedes
1985 - 2 x 120 pk Mercedes

standplaats: Harlingen

30-08-1929 in dienst genomen

tot 1972 veerboot (de laatste jaren reserve) opd e dienst Schiermonnikoog.

1972 - 1977 dienstgedaan als meetvaratuig RIZA

1972 opbouw verboud bij Niestern - Delfzijl

17-01-1973 in dienst bij RIZA

07- 1977 opgelegd en besloten tot afvoer

30-06-1978 afgevoerd en verkocht

zomer 1983/84 in gebruik als sportvisserij te Urk

03-1985 weer te koop aangeboden

in 1998 nog gebruikt als Rondvaartboot op de Waddenzee



Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij sleep & duwboten



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting





 

 

 

 

Bron: L. v.d. Velde ©



De Brakzand heeft een rijke geschiedenis als schip op het wad.

Het schip is in 1929 gebouwd in opdracht van Rijkswaterstaat, bij de scheepswerf Jonker & Stans in Hendrik Ido Ambacht. Het bouwnummer van het schip was 218 en Euronummer 22.04944

Na oplevering heette het schip "Brakzand" en werd gebruikt als veerboot tussen Oostmahorn (nu aan het Lauwersmeer) en Schiermonnikoog.
Het schip kon 125 passagiers vervoeren.
Ze werd vernoemd naar een grote zandbank die tussen Schiermonnikoog en de vaste wal lag.
Het schip heeft een lengte van 27.65 meter en een breedte van 6.02 meter.
De gemiddelde diepgang van het schip is 1.20 meter.
Bij de nieuwbouw werd het schip voorzien van 2 motoren, ieder 50 pk.
In die jaren werd er door de veerboten niet op tijd gevaren, maar op het tij.
Alleen bij hoog water kon de Brakzand de veerdam of de steiger bereiken.
Het schip heeft tot eind jaren vijftig als veerboot dienst gedaan en werd in die tijd tweemaal ingrijpend veranderd.
Later werd het schip als meet- en peilboot ingezet door Rijkswaterstaat bij de Lauwerszee werken.
Eind jaren '70 kwam het schip in particuliere handen en werd gebruikt als rondvaart- en vissersboot.
Helaas kon ik niet vinden wat er met het schip is gedaan in deze periode.
Op 5 november 1986 is het vaartuig aangekocht door VOF de Zeester en kreeg het de huidige naam "Zeester" en het visserijnummer TX 35.
Na de overname werd alle techniek gemoderniseerd en werd het schip voorzien van 2 Caterpillar motoren van elk 180 pk voor de voortstuwing.
Bij de verbouwing is de oude charme zoveel mogelijk bewaard gebleven.
Enkele jaren later is het schip nogmaals aangepast.
Toen is onder andere de nettenrol achterop het schip geplaatst om op garnalen te kunnen vissen.
En dat hij nu vanaf Ameland vaart is prachtig. Er zit inmiddels een boegschroef in zag ik.
Dat zal het manoeuvreren wel gemakkelijke maken. We hebben op Terschelling de steiger wel eens flink geraakt….

 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2017