Havendienst 1                                         
 

Meer foto's

 

Havendienst 1

foto collectie B.A.S.M. - Fotoarchief: J.G. Jansen - collectie C.W. Boon ©

 

 

 

Gegevens

 

Bouwjaar 1979
werf, Hovermarine, Southampton,
bouwnummer 449

afmetingen:: 18,29 x 6,10 x 1,10 x 1,70 meter

voortstuwing: 2 schroeven, dubbele 760 pk GM 8V92 motor plus een 185 pk Cummins liftmotor

Ex namen:

-1979 Havendienst 10 (6)/Gemeentelijk Havenbedrijf, Rotterdam.

Het Havenbedrijf besloot tot aanschaf van vier schepen van het type Hovermarine, omdat met drie van deze schepen een aanvaartijd van maximaal 10 minuten in het gehele havengebied te realiseren was.
Het vierde schip zou dan als reserve dienst doen.

De hovers zijn van het type Surface Effect Ship, met starre zijkanten en aan voor- en achterzijde een flexibel rubber schort.
Tussen rompen en schorten wordt een luchtkussen opgebouwd.
Het luchtkussen vermindert de weerstand aanzienlijk en maakt een hoge snelheid mogelijk.
Omdat de schepen te zwaar bleken te zijn, waren er vanaf het begin af aan problemen met het behalen van de contractsnelheid.
Ook bleek het schip hoge golven op te wekken, waardoor het in de havenbekkens niet op volle snelheid kon lopen.
De Hovermarines zijn geplaagd door aanhoudende mechanische gebreken en hebben nooit een grote populariteit gekend.

Het waterkanon kon vanuit de stuurcabine bediend worden.
In de achtercabine waren 4 brancards voor gewondentransport aangebracht.
Een extra radardisplay maakte het schip geschikt voor verkeersregelingstaken.

Deze Havendienst 10, het zesde schip met dit nummer, is in 1988 van de operationele sterkte afgevoerd en in 1990 met de zusterschepen Havendienst 7 en Havendienst 9 verkocht aan de firma Heuvelman.

 

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij sleep & duwboten



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting

 

 

 

Historische afbeeldingen

 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2021