Oceaan - directievaartuig                     
 

Meer foto's

 

Oceaan
Huidige staat
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Wouters ©

 

Oceaan

foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Wouters ©

 

Oceaan

foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Wouters ©

 

Oceaan

foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Wouters ©

 

Oceaan

foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Wouters ©

 

Oceaan

foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Wouters ©

 

 

 

 






Dit vaartuig behoort tot het zogenoemde
Varend Erfgoed van Nederland

Ze is onder inschrijfnummer

3358

terug te vinden bij:



KLIK HIER

 

 

 

Historie

 

De motordirectiesleepboot “Oceaan 3" werd in 1953 gebouwd door de scheepswerf Jac. Haak aan de Pieter Gyzenlaan in Zaandam en werd te water gelaten op 29 juli 1954.

Hij behoorde toe aan de N.V. Stoomvaart Maatschappij “Oceaan" die was gevestigd op de Prins Hendrikkade 159-160 te Amsterdam.

De “Oceaan" had 2 voorgangers namelijk de “Oceaan 2’ en de “Oceaan 1".

Genoemde maatschappij stond ook bekend onder de naam de “Blauwpijpers" wat te maken had met de kleur van de schoorstenen van de tot deze maatschappij behorende zeeschepen.

Veel informatie is terug te vinden in het boek “De Nederlandse Blauwpijpers" van G.J. de Boer

De grootste lengte van de romp is 15,30 m.(Zonder zwemtrap.)

De grootste breedte van de romp is 3,94 m. De grootste diepte (hak en roer) is 1,20 m.)
Zie voor oorspronkelijke gegevens de officiële meetbrief voor binnenvaartuigen, die werd afgegeven op 6 augustus 1958 en de nodige andere papieren.

De Kromhout motor (motor no. 14065 type 5 cylinder GS-108) is origineel en in 1994 gereviseerd.

De motor werd geleverd door de Kromhout Motoren Fabriek van D. Goedkoop Jr. N.V. in Amsterdam Noord.

Zie voor verdere motor gegevens de originele Kromhout Diesel Motoren Handleiding voor de types G-GS-HG van september 1954.

Het schip is vermoedelijk in 1969 verkocht door de S.M.O (zie Havengeld briefjes) aan de heer D. de Jonge, Vespuccistraat 56 II in Amsterdam.

Deze heeft het schip omgedoopt in “Luanca".

In het boek De Nederlandse Blauwpijpers staat echter op pagina 118 dat het schip in 1966 werd verkocht voor een bedrag van Dfl.11.000,00

Ik heb het schip voor Dfl.80.000,00 gekocht op 17 maart 1990 van een oud schippertje (C.J. de Beyer, Gorontalostraat 14 II, 1095 PP Amsterdam), die het schip naar eigen zeggen ongeveer 2 jaar in bezit heeft gehad.

In deze twee jaren heeft hij de motor weer lopend gemaakt en er af en toe mee gevaren.

Voor zover ik heb begrepen heeft hij het schip gekocht van de weduwe van D. de Jonge.

De overlevering wil, dat genoemde D. de Jonge niet lang van zijn aankoop heeft kunnen genieten.

Hij heeft nog wel het schip verbouwd naar tekening en bestek van zijn dochter (zie oorspronkelijke tekening en andere aantekeningen), maar is kort daarna overleden.

Zijn vrouw zou nog zo’n 16 jaar op het schip haar vakanties hebben doorgebracht en de kinderen zorgden voor het noodzakelijke onderhoud.

Het schip lag op de Nieuwe Meer en heeft al die jaren niet gevaren.

Aldus bijeen verzameld door J. Wouters, huidig eigenaar.

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting


 

 

 

Historische afbeeldingen

 

2010
Originele uitvoering
foto collectie B.A.S.M. - foto uit het archief van de familie de Jong ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto uit het archief van de familie de Jong ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto uit het archief van de familie de Jong ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto uit het archief van de familie de Jong ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto uit het archief van de familie de Jong ©


 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2013